Bestellen
0031 6245 245 64
Nasivent
"it's all about breathing"

Sport en neusademhaling

01-02-2016

Sport en neusademhaling

De tip voor sporters: ademen door je neus. Bij sporten speelt je ademhaling een cruciale rol, omdat die veel invloed heeft op je hartslag, het zuurstof in je bloed en de aanmaak van dat pijnlijke melkzuur in je spieren. Wanneer je langzaam en minder vaak inademt, zorg je ervoor dat er méér zuurstof en minder melkzuur in je lichaamscellen komen. Door zo te ademen, daalt ook je hartslag.

Het gaat er niet alleen om langzaam te ademen. Het meest efficiënt is ademhalen door je neus, vooral tijdens duursporten als hardlopen of fietsen. In het begin voelt neusademhaling misschien wat vreemd en zullen je prestaties afnemen. Maar zodra je er aan gewend bent, zul je beter én gemakkelijker presteren dan bij mondademhaling.

Hoe neusademhaling werkt

Bij elke adem teug vul je je longen met lucht. Die longen, op hun beurt, halen daar de zuurstof uit die jouw lichaam bij het sporten zo hard nodig heeft. Je neusgaten zijn een stuk kleiner dan je mond, waardoor je bij neusademhaling de lucht langzamer weer uitstoot. Zo hebben je longen meer tijd om er de zuurstof uit te halen en neemt jouw lichaam – vooral je organen en je spieren – tussen de tien en twintig procent méér zuurstof op uit elke ademhaling. Het gevolg: een beter uithoudingsvermogen bij duursporten; je aerobe uithoudingsvermogen neemt toe. Bij een lagere hartslag!

Die extra zuurstof zorgt er bovendien voor dat de uitwisseling met koolzuur beter in balans komt en de pH-waarden in je bloed stabiliseren. Bij mondademhaling ontstaat een disbalans met koolzuur, omdat de kooldioxide sneller verloren gaat.

Het proces van neusademhaling gaat nog een stapje verder dan dat. In je neusslijm bevinden zich afferente of wel ‘aanvoerende’ zenuwen, die prikkels naar de hersenen sturen die je ademhaling reguleren. Die prikkels activeer je niet bij ademhalen door je mond, wat een regelmatige ademhaling bemoeilijkt. En gemiste kans dus voor elke sporter.

Anti-stress, lagere bloeddruk

Goed nieuws: met neusademhaling kun je je stressniveau én je bloeddruk verlagen. Bij ademen spelen twee hersengolffrequenties een rol: de alpha hersengolffrequenties, die gestimuleerd wordt door neusademhaling, en de bèta hersengolffrequenties, veroorzaakt tijdens mondademhaling. Die laatste is de boosdoener: bèta hersengolven ontstaan bij stress. Alfa golven daarentegen worden juist geproduceerd in rust, als het bewustzijn in een ontspannen, passieve staat is. Je neus is dus je ticket naar een ontspannen gevoel!

Hoe neusademhaling bijdraagt aan een lagere bloeddruk is goed te verklaren. Je neus filtert en verwarmt als het ware de lucht die je inademt. De lucht de lucht dan langs de sinussen in je neus. Dat zijn een soort ‘ontsmettingsorganen’: ze produceren stikstofoxide (NO), dat bacteriën onschadelijk maakt en daarbij zowel de luchtwegen als de bloedvaten verwijdt. Waardoor je, dat spreekt, zuurstof meteen beter opneemt.

Bij mondademhaling werkt het precies andersom: géén stikstofoxide, vernauwing van bloedvaten en luchtwegen. De slijmvliezen voeren hun productie op en de opname van lucht en zuurstof daalt. Ten koste van jouw prestaties…

Tot slot nog een laatste voordeel van neusademhaling: het werkt als een natuurlijke begrenzer. Het bijna niet te doen om ‘over je grenzen’ te gaan; je móet wel wat gas terugnemen omdat je zo op een natuurlijke, gezonde manier de luchtinname vertraagt. En dat voorkomt blessures!

>>Sport en neusademhaling

Wij helpen u graag verder

neem contact op